.adventures.with.andy.

fredag, september 21, 2007

Hurra!

Fantastisk deilig.

Idag leverte jeg seminaroppgaven min. I tillegg hadde jeg en muntlig modulprøve.
Lettelse.
Frihetsfølelse.

Oppgave jeg skrev var om den "pelagianske strid" som fant sted i oldkirken. I korte trekk handlet det om en fyr som het Pelagius som mente at mennesket hadde selvstendig fri vilje til å la være å synde. Det eneste som stopper mennesket til å leve syndfritt er dets eget valg. Dette fikk store konsekvenser for måten han betraktet nåden, rettferdiggjørelsen, etc,etc. Hans motpart var kirkefaderen Augustin som protesterte mot at mennesket kunne la være synde kun ved å bestemme seg for det. Det var i denne settingen han utviklet dogmet om arvesynden, og menneskets totale avhengighet av Guds nåde som aktiv og livsforvandlende kraft.
Uansett. Det var interessant tematikk og oppgaven tror jeg ble ganske ok også.
I tillegg til å skrive oppgave, måtte vi også opp til en muntlig modulprøve. Dette er for at lærerne kan sjekke at vi faktisk har lest pensum og kan litt mer enn bare det vi har skrevet oppgave om. Bestått eller ikke bestått. Karakteren på modulen baseres på oppgaven. Men man må likevel stå. Jeg satt oppe til langt på natt og leste pensum...

Høringen gikk fint. Jeg stod. Men jeg var litt ute og kjøre på et tidspunkt. Hadde ikke helt stålkontroll på Abbelards forsoningslære... var ute og "syklet" litt der...hehe... men "rodde" meg fint inn igjen på reformasjonens ulike nattverdssyn, fundamentalismen, og evangelikalismens utfordringer i møte modernisme og postmodernisme.

Så dermed var denne stormen ridd av.

Digg.

Nå skal jeg på date med Merete!
Hurra!

:-)

3 Comments:

  • Halleluja for levert emneprøve og unnagjort modulprøve!!!!JOHO!!!
    Og for blogg!

    By Blogger rockekua, at 2:54 p.m.  

  • Jeg er her ennå.
    Så vidt.
    men jeg er her.

    Og så liker jeg deg.
    Veldig godt faktisk.
    Ja.
    Sånn er det.

    By Blogger Merete, at 9:36 p.m.  

  • You amaze me!

    By Blogger Merete, at 11:53 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home