.adventures.with.andy.

tirsdag, desember 26, 2006

jul 2006

Da var det jul i heimen.
Vel, jula er vel nesten på hell nå, men dette blir et lite sammendrag av julehøytiden så langt i familien Benestad.
Selve julaften ble gjennomført på en helt ny måte i år. Delvis fordi vi hadde både bestemor&bestefar og farmor&farfar på besøk, delvis fordi vi også hadde besøk av noen muslimske naboer, og delvis fordi min søster måtte jobbe på sykehuset i Oslo.
Så med nye mennesker og gamle tradisjoner i skjønn forening ble det en flott kveld.

Jeg fikk i oppdrag å lage marsipan-premien til den heldige som fikk mandelen i grøten. Målet mitt var å lage en flott blomst av vår hjemmelagede marsipan, men jeg tror egentlig resultatet ligner mer på en sjøstjerne... jaja. Det er i hvertfall en veldig fin sjøstjerne. Pappa vant, men delte broderlig.
Ganske rar tradisjon egentlig... det å gjemme en mandel i grøten og premiere den som finner den igjen. Det er igrunnen mange tradisjoner knyttet opp til jula som er veldig rare. Dette ble veldig tydelig for meg i år siden vi hadde besøk av naboer som ikke har vokst opp med en slik juletradisjon. Selv de mest selvsagte og vanlige tradisjoner blir ganske bisarre når man prøver å forklare dem til folk som aldri har sett/opplevd dem før. hehe. Ganske vittig. Den rareste av dem alle er kanskje det å gå rundt juletreet...haha... hvorfor i huleste gjør vi det..?! Holder hverandre i hendene og synger julesanger mens vi sakte spaserer rundt dette pyntede treet... Såvidt jeg har forstått skal det første juletreet ha blitt brukt i Oslo (Christiania) i 1822. Rundt århundreskiftet var det blitt vanlig i Norge, og idag har jo praktisk talt alle hustander et juletre på denne tiden. Merkunderlig.
Men det er jo fint. Og kontinuiteten som slike tradisjoner representerer år etter år er også flott. Alle generasjoner samles om slike ting. Men likevel merkunderlig.
Jeg tror jeg liker bedre de andre elementene i julefeiringen vår. Synge julesalmer. Lese juleevangeliet. Feire med god mat. Være sammen som familie.
Jeg tror naboene fikk en flott kveld. Og den lille dattera på halvannet år fikk jo en skikkelig fest av en dag med alle pakkene som kom helt uventet på henne. hehe. Jeg håper uansett at de greide å få litt fatt på hvorfor vi feirer jul, ikke bare hvordan.

Må bare poste dette bildet også. :-) dette er min grandtante Sigrun. Hun er sprek som bare det, bor fortsatt på egen hånd og har meninger om så mangt. Men hun er litt bekymret for bestefar (hennes bror) som jo "begynner å bli veldig gammel"...hehe. Han er 86. haha...hun er 96.



På julaften måtte jeg på nattevakt på jobb. Jeg begynte klokka 23 og juleselskapet var over før det, så det gikk veldig fint.
Litt tankevekkende å prate med så mange folk rundt om landet på en slik kveld...
Noen er i kjempehumør og man kan høre den liflige stemningen i bakgrunnen med barn som ler.
Noen vil ha svar på de rareste spørsmål... en mann sa han vant 1000 kroner på et veddemål da jeg fortalte ham at bokstaven G i det fonetiske alfabetet er "GOLF".
Noen er kjempestressa og banner og steiker før de legger på.
Andre er veldig ensomme og vil gjerne prate littegrann. Utrolig mange som gjerne ikke har det så bra på en kveld som julaften. Ensomhet blir forsterket når alle liksom skal kose seg med familien sin. Ganske tankevekkende...
Andre igjen er så beruset at de ikke greier å kommunisere skikkelig...haha...måtte le noen ganger av slike samtaler...

- "Telefonkatalogen 1880"
- "hææællååååoooo....æshka ha nåmmera teell shkenvkiååååååmaaaas."
- "Unskyld, jeg fikk ikke helt med meg hva du sa der, kan du gjenta det for meg?"
- "nåmmere tiiil shkencikossmaaaalåååååå.... jeeeesssss.... schkål!"
- "ehm...sier du shkencikossmaaaaalåååå..?" *humre*
- "yeeeesss beibi!!!"
- "Jeg beklager. Jeg forstår virkelig ikke hva du sier. Kan du stave dette navnet for meg?"
- "Fåshstååår duuu ike vvaaa je siiiiar..?!!! Er duu full, ellååår...?"

Hehe. Ja, hvis ikke de var beruset, så var vel jeg kanskje det. Full på for mye sjokolade... Har kommet frem til at det å spise seg mett på sjokolade når man har tom mage ikke er så kult. Ikke etterpå. Men noen ganger er det verdt å risikere litt vondt i magen bare for den rene nytelsen av litt deilig sjokolade.... hehe.
Jeg jobbet til 07:00 neste morgen og holdt meg våken gjennom natta uten en dråpe kaffi. Fornøyd med det. Spesielt siden kaffi smaker død og fordervelse.
På morgenen dro jeg rett til Hånes. Jeg fikk under 3 timer søvn på hybelen før jeg spilte fiolin på julegudstjenesten i Hånes kirke. Det ble en flott gudstjeneste og jeg sovnet ikke der heller, så det var jo også bra. 2-0. Søvnen ligger under.

I går var det tid for flere familiemiddager og selskap. Jeg la meg rett før midnatt etter å ha kjørt tante Sigrun hjem til Finsland. 3-0. Jeg vant.

Idag er det tid for ingenting. Soving. Lesing. Slappe av. Og oppdatere bloggen som jeg gjør nå.
Og så må jeg øve på sagen jeg fikk til jul. hehe. Det får bli en annen blogg.

13 Comments:

  • 4-0 til deg for morsom gjengivelse av telefonsamtalen...

    By Blogger - viV -, at 5:13 p.m.  

  • og forresten: sjokolade er en viktig del av jula.. Takk for påminnelsen jeg fikk på melding om å huske å spise nok!!! (Jeg kunne jo i alle juleaktivitetene glemt det helt bort..)

    By Blogger - viV -, at 5:15 p.m.  

  • Yo!!
    Jeg tar litt av æren for denne herlige blogg-oppdateringen.
    Gleder meg til masse lek neste halvår.
    Og-Konge med orden "Merkunderlig"... aldri hørt før.
    Kan jeg stjele det? du kan ta patent på det, siden jeg har gravid-madrassen...

    Nyt dagene, Andy!
    Because you are worth it!

    By Blogger Rebekka, at 5:59 p.m.  

  • Vivian: hehe, det er godt du ikke glemte sjokolade i jula. Det er mye viktigere enn de fleste er klar over...hehe.

    Rebekka: Jeg gleder meg også til neste halvår. Vi kommer til å ha det så morro! :-) Tida går fort, så vi må bare utnytte den.
    Når det gjelder ordet mitt, så tror jeg kanskje det er marked for å kunne slå oss sammen.
    "Den merkunderlige gravidmadrassen - du er gravid, den er merkunderlig. Både underlig, merkelig og vindunderlig på samme tid!".
    Vi får forhandle om nærmere betingelser for sammenslåing ved en senere anledning.

    By Blogger Andrejazz, at 6:12 p.m.  

  • høres ut som det er litt av en opplevelse å jobbe på 1880! he, he! drit DEILIG gjenfortelling av den samtalen ja!
    SJOKOLADE og jul henger sammen... men diabetes funker desverre ikke så gødy sammen med di 2 igjen...!
    dritt det der...
    men kos deg med sjokoladen:D
    den er viktig!!

    By Blogger rockekua, at 11:52 p.m.  

  • Fargerik beskrivelse av en tilsynelatende fargerik jul på mange måter :) Du skriver fenglsende!

    By Blogger Merete, at 2:10 a.m.  

  • Løsningen på alle dine mail-slettings-problemer er som følger: bytt til gmail! Der lagres mailene automatisk slik at selv om du skulle komme i skade for å trykke på en link, så vil likevel mailen være autolagret for maks et par minutter siden!

    Denne opplysningen fortjener vel minst en troika-sjokolade?! ;)

    By Blogger Merete, at 1:23 a.m.  

  • veldig bra beskrivelse av jula. føler nesten e var der!
    e har isje foreløpig skrevet noen juleinnlegg. har bare isje hatt skrivelysten i d siste. men kanskje den kommer i dag eller i morra....

    By Blogger Stine, at 9:33 a.m.  

  • God dagen, og der var jammen du også, og merry christmas to you, for ikke å si gratulerer med vel overstått SBS. DET er en prestasjon det.

    Ja, og jeg forbinder deg med "Andy from Norway". Rart å ha en landsmann som deler bekjentskaper og opplevelser over dammen, som ingen andre her kan skilte med.
    Det går fint med meg, jobber med noe som heter oneway.no. "Utfordrende" er vel et dekkende ord:)

    Og du, hva bedriver du tida med?

    Åssen fant du bloggen min forresten?

    Hasta i morra!
    _dAVID

    By Blogger David Aasen, at 12:11 a.m.  

  • Andreas... gjett hvem som kræsja i dag...!
    RIKTIG! Eli "dan børge" Anne!
    KRISE!!!

    By Blogger rockekua, at 1:34 a.m.  

  • Godt nyttår Andreas.. Takk for det gamle og ser fram til det nye.. Finne på mye morro sammen!!

    By Blogger - viV -, at 1:18 p.m.  

  • Godt nyttår!
    Hadde du en bra nyttårs feiring?
    liker sangen på myspacen din!
    Når vender du tilbake til Ansgar da?
    -eli anne

    By Blogger rockekua, at 3:10 p.m.  

  • ja, jeg kjæsja..! ikke total vrak, kun høyere forskjerm som ble relativ tgodt knust inn mot dekket! men det var ingen god opplevelse! får liksom litt støkk i deg når sånne ting skjer! Jeg sto helt i ro når det skjedde da, så var jo på en måte hans som kjørte den andre bilen som kræsja i meg! Så jeg har lært en ting... IKKE KUTT SVINGER! Sto nemlig på en måte litt inni hans fil når det smalt!
    Men ingen personer kom til skade og det er jo det viktigste!
    hmm... 1880 på nyttårsaften kan jeg tenke meg var en interessant opplevelse!
    -eli anne

    By Blogger rockekua, at 3:51 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home