.adventures.with.andy.

fredag, desember 08, 2006

.hengivenhet.


Normalt sett ville jeg ikke si at jeg er en veldig "dyp" person. hehe. Har alltid vært ganske enkel i oppbyggingen. Tror mange gutter gjerne er det...litt sånn rett frem. Jeg liker skating og jordbærsyltetøy. Sjeldent deprimert, og sjeldent i ekstase..hehe. Det er på mange måter en befrielse i mange situasjoner. Samtidig har jeg tidligere lengtet etter noe mer, spesielt i mitt forhold til Gud. Noen ting i livet blir man ikke tilfredsstilt ved å bare oppleve sånn overfladisk. Uansett hvor følelsesmessig stabile mennesker er, vil det alltid være et dypt grunnleggende behov for å erfare ens egen evne til å være følelsesmessig hengiven, ikke bare intellektuelt deltakende. Til å være oppslukt av noe, ikke bare tilskuer...

I kirkehistorien har jeg akkurat lest om overgangen fra den ortodokse kristendomsforståelsen til den pietistiske retningen, og dette beskriver på mange måter det jeg lengtet etter. Ortodoksien (som betyr "rett lære") ble veldig teoretisk og fokusert på å definere trosspørsmål i systematiske og intellektuelle former. Pietismen kom med noe nytt. Troen skulle flyttes fra hodet til hjertet. Det var ikke nok å gå til gudstjeneste. Man måtte få sin egen omvendelseserfaring. Troen ble en personlig greie, og ikke simpelthen en kollektivistisk tankestrømning.

Før jeg dro på DTS'en min i Canada for noen år siden var nettopp det et av mine håp, at jeg kunne utvikle og erfare en mer følelsesmessig engasjert tro, ikke bare intellektuell enighet i dogmatiske spørsmål...
Noe løsnet der borte.
En prosess ble satt igang som jeg fortsatt er en del av idag.

Jeg har tatt mange store steg siden gang. Og jeg akter å gå videre.

Hva er det som hindrer oss i å komme nærmere Gud idag?
Hva kan vi gjøre med de tingene?

4 Comments:

  • Bra innlegg! Der suse mange tanker inni hode mitt nå om dette temaet, men eg trur eg lar det stå med at det e et bra innlegg! Ha ei fin helg!

    By Blogger Anne Liv, at 10:39 a.m.  

  • Mange gode tanker du har der. Viktig å stoppe opp og tenke etter hva vi egentlig holder på med her i livet! Kjenner meg godt igjen i mye av det; det med flytting fra hodet til hjertet spesielt. Å lengte etter mer av Gud er noe av det beste vi kan gjøre! Men det koster å overgi seg 100%, det å tørre å være avhengig.. Hm.
    Godt det snart er jul; høytid for hengivenhet! Men egentlig burde vi vel ta "jula" med oss resten av året..?

    By Blogger Solveig, at 11:44 p.m.  

  • Sant det, at vi ikke har treffes på en stund, men jeg har sett deg, selv om ikke du har sett meg =) Du var utenfor HIA på fredag i halv 11 tiden, stemmer ikke det? hihi:D
    Jeg har det bra jeg, men det er jo en grunn til at jeg er et sjeldent syn.. som alle andre studenter, har jeg snuten nedi bøkene for det meste om dagene.. phu, skal bli godt å bli ferdig jah! men i dag har jeg faktisk ikke jobbet noe skole i det hele tatt! Meg og SOlveig har vært kreative! Jeg har malt(gaver.. litt mer fornøyd denne gangen), og laget 12 julekort,og Solveig laget over 20 kort i dag! Herlig å slippe å tenke på Freud, psykoanalyse, søvn, tress osv for en stund! Hva har du gjort siden sist da? (utenom å lese da..) Du er jo forresten på ball i skrivende stund! Fortell fortell! Jeg har foresten oppdaget ditt virkelige navn denne uken ;) Så nå vet du hva du kan begynne å kalle meg for! Vi er en gjeng som skal se "veien til Betlehem" på freddan. feire at eksamen er ferdig! Vil du være med så gi en lyd,så vi kan bestille!
    Ha det bra until we meet again;)
    ps, jeg skal prøve å prioritere å oppdatere bloggen min de nærmeste dagene:)

    By Blogger Siv, at 1:24 a.m.  

  • gudd tema dette her!
    for å svare på de ransakende spørsmålene i slutten kan e jo si for min egen del er likegyldigheten en av de tinga som gjør at jeg stagnerer i mitt forhold til Gud. Det er tragisk, og gjør at e får lyst å flytte litt ut av landet for å bli påvirka positivt på akkurat d området. ja..det var jo enkli svaret på det siste spørsmålet også det.
    d er spennende å la Gud bety mye for en altså!

    By Blogger Stine, at 4:28 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home