.adventures.with.andy.

lørdag, oktober 28, 2006

Fear of man.

Menneskefrykt er no' kjipe greier.
Hvorfor er vi så opptatt av hva andre tenker om oss til enhver tid..?
Det er ganske tåpelig når man ser det litt i perspektiv... Men på tross av dette tror jeg dette er noe som styrer oss mer enn vi er klar over.
Hva kan vi gjøre for å frigjøre oss fra slike hindringer?
Hva kan vi gjøre for å oppleve en ekte frihet i forhold til andre mennesker?
Gal. 5,1: Til frihet har Kristus frigjort oss.

Hva innebærer en slik frihet rent praktisk i våre liv?
Hva har vi gått glipp av så langt?
Jeg kan bare drømme om hvilken kraft og autoritet vi ville ha representert dersom vi virkelig forstod implikasjonene av Jesu frigjøringsverk... Dersom vi helhjertet kunne leve i en realistisk virkelighetsoppfatning som annerkjente kristendommens evighetsperspektiv...
Jeg tror det er mulig. Det er mulig å leve radikalt.
Som min kjære klassekamerat Philip sa en gang: sekter og vranglærere har ikke monopol på en radikal livstil.
Jeg tror vi kan lære noe av dem. Av mormonerne. Av Jehovas Vitner. Av fundamentalister av diverse slag.
De har ikke funnet sannheten, men de kjemper for det de tror på.
Alt for mange kristne (meg inkludert) er for det meste lunkne. Vi tør ikke skille oss ut. Vi tør ikke være lys i en mørk verden. Vi vil helst passe inn. Vi er redd for hva folk mener om oss. Det er tragisk...
Tenk på hvor anderledes kirka hadde sett ut dersom de kristne våget å leve ut troen i praksis. Hva kunne vi oppnå dersom vi for èn eneste dag ikke var opptatt av andres meninger, men heller opptatt av deres frelse?
Hva hadde skjedd dersom vi kunne elske vår neste uten å frykte konsekvensene?

Jeg kjenner meg igjen i dette, og det er noe jeg har jobbet bevisst med i mitt eget liv. Kanskje flere av dere andre også har erfaringer med dette. Vi nordmenn er jo som regel eksperter i janteloven...

Our deepest fear is not that we are inadequate. Our deepest fear is that we are powerful beyond measure. It is our light, not our darkness, that most frightens us. We ask ourselves, who am I to be brilliant, gorgeous, talented, and fabulous?
Actually, who are you not to be? You are a child of God. Your playing small doesn't serve the world. There's nothing enlightened about shrinking so that other people won't feel insecure around you. We are all meant to shine, as children do. We are born to make manifest the glory of God that is within us. It's not just in some of us, it's in everyone. And as we let our own light shine, we unconsciously give other people permission to do the same. As we are liberated from our own fear, our presence automatically liberates others."
- Nelson Mandela

5 Comments:

  • Nelson Mandela er en smart mann med flotte tanker viser det seg.. Og Antonio Bandreas viser se å ha mange flotte tanker han også! Helt totalt enig med dere begge. Det er så bra det med at hvis vi alle lar vårt lys skinne, gir vi hverandre en mulighet til å skinne sammen!!

    By Blogger - viV -, at 11:43 a.m.  

  • Amen til det! Meg og Ingvild ber om at dere må bli vernet mot skader, uhell,og den onde.. Ber om at det dere sier går rett inn i hjertene til dem som hører, og at dere vil lede mange til frelse på hovedshowene!
    Når jeg leste det du skrev, kom jeg på et veldig passende dikt, som jeg bare må dele :

    VÅG Å VÆRE

    Våg å være ærlig
    våg å være fri
    våg å føle det du gjør
    si det du vil si.
    Kanskje de som holder munn
    er reddere enn deg?
    Der hvor alt er gått i lås
    må noen åpne vei.

    Våg å være sårbar
    ingen er av stein.
    Våg å vise hvor du står,
    stå på egne bein.
    Sterk er den som ser seg om
    og velger veien selv.
    Kanskje de som gjør deg vondt
    er svakest likevel?

    Våg å være nykter
    Våg å leve nå.
    Syng, om det er det du vil -
    gråt litt om du må.
    Tiden er for kort til flukt,
    bruk den mens du kan.
    Noen trenger alt du er
    og at du er sann!
    ~Hans Olav Mørk~

    By Blogger Siv, at 2:33 a.m.  

  • wow. dette emnet her altså!
    e lurer på om vi noen gang slutter å være i den prosessen e. prosessen mot menneskefrykt.
    tror det er riktig å ta en dag om gangen når d gjelder dette. i dag skal e si til meg selv:
    i dag er dagen der jeg skal frykte Gud og ikke mennesker.
    takk for påminnelsen, Andreas!

    By Blogger Stine, at 11:03 a.m.  

  • Amen!Veldig riktig og veldi viktig påminnelse!

    By Anonymous Anonym, at 7:05 p.m.  

  • Fikk kortet i dag, tusen takk... Nydelig bilde! Hvis det er Scotland om høsten skal jeg stikke dit på retreat en gang i høstmånedene...
    Har skrevet en melding til deg på MySpace...
    Ellers er det et interviu av faren din i KS, har det her, så du kan få lese det når du kommer hjem om du vil...

    Kunne sikkert snakket et helt døgn om det å leve radikalt, er en prossess jeg selv holder på å oppsummere. Godt skrevet. Det er ofte lettere i utlandet på team å ikke la menneskefrykt og andres oppfatning styre... Er du ikke enig? Er hvertfall min erfaring...

    Rock on

    By Blogger Rebekka, at 7:06 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home