.adventures.with.andy.

onsdag, februar 28, 2007

Hong Kong ankomst utdypet.

Halla igjen!
Noen av dere har etterlyst litt mer info om ankomsten til Hong Kong. Som ryktet sier hadde vi littegrann problemer. Det vil si, alt gikk totalt knirkefritt helt til vi kom frem til Hong Kong. Da fikk Janvier, siden han ikke har et norsk pass som resten av gruppa, trøbbel med "immigration". Grunnen var at han visstnok trengte et eget visum, ulikt det vi alle hadde fått. Dermed ble han og reiselederen vår, Ingrid Eskilt, sittende fast på visumkontoret i intervjuer og saksbehandling. I flere timer. Utenfor stod en uvitende bussjåfør og ventet på oss for å kjøre til Tao Fong Shan, stedet vi bor på. Jeg snakket med immigrasjonskontoret og tollvesenet på flyplassen, og de informerte meg om at det var fullt mulig for meg å dra ut til sjåføren på utsiden av flyplassen, for deretter å komme inn igjen til gruppa. Jeg og Kristin dro ut til bussjåføren for å si ifra, noe som for øvrig var en utfordring ettersom hun ikke snakket engelsk. Etter flere telefonsamtaler med "sjefen" på sjåførens mobil, var konklusjonen at vi ble oppfordret om å forlate Janvier og Ingrid på flyplassen, mens resten av gruppa kunne ta den ventende bussen. Bussen kunne ikke vente lenger, og de to gjenværende personene måtte finne tilbake på egenhånd. Det var greit. Vi skulle si ifra. Men nå var utfordringen å komme oss inn igjen til gruppa. Det viste seg at det slett ikke var så lett som vi hadde fått beskjed om. Etter nærmere en times farting frem og tilbake mellom kontorer og venting ditt og datt fikk omsider Kristin slippe inn igjen (jeg gjorde ikke siden jeg hadde en bit av boardingcardet mitt fortsatt i bagasjen min som lå igjen på "innsiden").
Til slutt fikk vi endelig fikset det vi skulle og dro med bussen, mens Janvier og Ingrid ble overlatt til seg selv. De fikk sitt eget eventyr, men kom og møtte resten av gruppa senere på kvelden.

Siden da har vi hatt et par tettpakkede dager. I stikkordsform har de slett slik ut:
-frokost, spisepinner, ris, forelesning om kinesisk åndelighet, barnehagebesøk, synge på eldresenter, ris, besøk på en skole, sightseeing i Honk Kong sentrum, besøke et nattmarked, billig taxi, forvirrende tog/undergrunn, merkelig mat, ris, besøke Annie Skaugs arbeid (Håpets havn og Sunnyside school), ris, etc, etc. Nå kom jeg akkurat inn døra etter å ha gått og gått og gått i hele dag. Nå venter flere på å bruke internet, så jeg tror jeg skal avslutte.
Men jeg har det fortsatt veldig bra og opplever masse. I morgen skal vi blant annet besoke et folkereligiost tempel. Det blir spennende.

Vi snakkes.

4 Comments:

Legg inn en kommentar

<< Home