.adventures.with.andy.

torsdag, mars 22, 2007

.edward.

Jeg vil gjerne fortelle fra et av mine høydepunkt så langt på turen vår.
I forrige uke var vi i Kunming, i Yunnan-provinsen. En av dagene hadde vi en avtale med en klasse på universitet. Det var studenter som studerte engelsk på "major"-nivå og som gjerne ville treffe oss for å praktisere engelsken. Vi kunne bruke denne muligheten til å lære mer om Kina og kulturen. Flott det.
Vi møtte elevene og tok en tur rundt på campus'en, før vi slo oss ned i en liten park. Vi ble sittende i små grupper på 2-3 stykker.
Det viste seg at han som Solveig og jeg ble sittende sammen med kalte seg kristen. Kristen?
Dette skulle vise seg å bli en spennende samtale.
Edward, som han het, hadde vært i kontakt med en kristen amerikaner, som hadde sendt ham en kinesisk bibel. Han holdt også jevnlig mailkontakt med denne misjonæren.
Edward sa at han så gjerne ville være en kristen, men det var så mye han ikke forstod. Han var veldig ærlig med oss og sa at han så på seg selv som kristen, men siden han ikke hadde så mye kunnskap eller erfaring så kunne det godt hende at folk rundt ham ikke regnet ham som kristen. Men han ønsket å vokse og å lære.
Han var tydelig ganske "fersk", så vi fikk anledning til å snakke masse med ham. Jeg tok opp min norske bibel og forklarte litt. Jeg viste ham litt rundt i de ulike bøkene og anbefalte ham hvor han kunne begynne å lese. Han var nysgjerrig. Ønsket å finne ut mer. Han hadde hørt om en kirke i bydelen, og jeg anbefalte ham å oppsøke et slikt fellesskap for å få hjelp til å vokse i troen og få svar på spørsmål han måtte ha. Han var enig. Det er lettere å være flere.

Han var veldig interessert i å høre hva troen min betyr for meg og hva jeg mener er selve kjernen i den kristne tro, og på hans oppfordring skrev jeg også dette ned i kladdeboka hans. Han spurte til og med om han kunne ta et opptak av meg mens jeg leste et avsnitt fra min norske bibel. Jeg valgte et avsnitt fra Johannes evangeliet og leste mens han brukte mp3-opptakeren sin til å forevige lyden.
Jeg på min side foreviget minnet. Om møtet med min første lokale kristne kineser.


Etiketter:

3 Comments:

Legg inn en kommentar

<< Home