.adventures.with.andy.

lørdag, mars 10, 2007

Tanker fra Kina.

Jeg er i Kina.
Helt surrealistisk.
Mange inntrykk. Mange opplevelser.
Men ja, jeg er fortsatt i Kina.
Jeg opplever saa masse at jeg faktisk har litt problemer med aa samle tankene helt. Maa nok bruke litt tid i etterkant paa aa sortere tanker og inntrykk. Men her er en ting jeg tenker paa akkurat naa, som dere kan faa del i:
Noe av det tristeste ved det aa komme til fastlandskina er det faktum at folk flest her ikke har noe som helst forhold til religion. De har verken vokabular eller forutsetninger for aa forstaa noenting om Gud. Mange aar med kommunistisk styre har totalt ribbet dem for slik kunnskap. Her er et eksempel for aa illustrere dette:
Vi har to guider fra universitetet som foelger med oss naar vi drar paa utflukter og slikt. De fungerer ogsaa som vaare tolker, siden ingen her forstaar selv helt grunnleggende engelsk. En dag spurte jeg han ene om hvordan man sier "God bless you" paa engelsk. Han fikk litt problemer. Han visste ikke helt hvordan han skulle oversette "Gud". Han ga meg en frase som betyr noe som "good luck" eller noe i den duren... En annen dag proevde Ingrid (en av vaare to laerere her) aa sette igang en samtale med dem om Jesus. Saa hun spurte dem hva de visste om "Jesus Christ". Svaret deres var nedslaaende. "Father Christmas".
Sakte men sikkert proever vi aa gi dem litt opplaering. :-) De har naa forstaatt at det korset jeg har rundt halsen har med Jesus aa gjoere. Jeg tenker aa gi dem et av mine engelske nytestamenter foer vi drar herfra.
Paa soendag skal vi paa en tur ut til landsbygda, til en folkegruppe som har en stor andel kristne. Det har vaert misjonaerer der tidligere og naa har de en egen kirke og greier og er kjent for aa vaere kristne. Folkegruppen heter Miao og vi skal vaere med paa en gudstjeneste der. Det blir utrolig spesielt! Gleder meg.

------------------------------------------

Til slutt:
Som de fleste andre i blogguniverset har jeg blitt "tikket". Flere ganger.
Saa her er mitt lille bidrag til opprettholdelsen av denne meningsloese leken.

Regler:
Hver spiller starter med å skrive seks rare ting om seg selv, eller rett og slett noe ingen andre vet. Bloggere som blir "tatt" må skrive seks ting om seg selv i sin egen blogg, i tillegg til å angi reglene for spillet. Til slutt velger spilleren seks nye bloggere som "har den", og lister navnene deres. Etter det er gjort, skriver han eller hun en kommentar på bloggene til hver av dem, for å la dem vite at de har blitt "tatt", og at de må lese bloggen til den som tok dem for mer informasjon.

Her er mine 6 ting, selv om jeg er helt enig med Stine: 6 ting er jo alt for lite!Man burde jo lage en helt egen blogg bare for slike ting...

1. Det ekleste jeg noengang har spist er sannsynligvis noe som kalles "sweet dumpling". Det spiste jeg her i Kina, paa en scene foran rundt 150 eldre mennesker. Jeg greide aa presse ned 5. Da kom brekningene paa loepende baand.

2. Jeg har en ekstra ryggvirvel. Det innebaerer at jeg aldri vil kunne bli profesjonell rytter eller trampolinehopper. Det var i hvertfall legens beskjed.

3. Jeg har hatt snurrebart. Og det er jeg veldig stolt av.

4. Jeg har spilt fiolin for baade kongeparet og Gro Harlem Brundtland (mens hun var statsminister). Det var i min musikalske glanstid, naar jeg var rundt 12 aar, da verden var enkel aa forstaa og senebetennelse bare var et ord i fremmedordboka.

5. Jeg begynte paa svoemming naar jeg var yngre. Etter ca. 6 maaneder var jeg med paa mitt foerste svoemmestevne. Der fikk jeg 4 gullmedaljer (inkludert en medalje i stafett for eldre aldersgrupper). Uken etterpaa sluttet jeg.

6. Jeg har opptraadt for alle de stoerste businesspartnerene til Hotell Norge, utkledt som en av de mannlige artistene i ABBA. Vi var 4 stykker i kostymer. Nummeret var en medley av alle ABBAs stoerste hits og involverte i tillegg til sang ogsaa noen enkle danse-moves.

Saann.
Jeg "tikker" herved Finn "Kinamann", Ingvild Soerboe, Magnus Jansvik, Kenneth Sinnes, Solveig Nilsen, Siv Miriam.
Da var alle mine plikter unnagjort.
Haaper alle har det bra der hjemme!
Snakkes om noen uker!

7 Comments:

  • Ang. pukt nr 5: Det er viktig å gi seg mens en er på topp! :-)
    Slik var min speiderkarriere! Jeg gikk 3-4 ganger helt til vi fikk beskjed om at vi skulle på overnattingstur ute i det fri. Da sluttet jeg! :-)

    Godt å høre fra deg, Andreas! Kos deg masse, lær masse og spre masse av Guds kjærlighet! Og kom for hjem...

    By Anonymous Anonym, at 1:19 p.m.  

  • Punkt 1: Har du peiling på hva det var du spiste? Ble veldig nysgjerrig på det!

    Punkt 2: Så synd! Der røk de livsdrømmene...

    Punkt 3: Humre humre...

    Punkt 4: Det er helt sykt å tenke på at du spilte "Fanitullen" som 12-åring!! Jeg bøyer meg i støvet!

    Punkt 5: That's my man! ;)

    Punkt 6: Skulle ønske jeg kunne sett det! hehe.. :)

    Sånn ellers: Du er verdens beste!

    By Blogger Merete, at 1:39 p.m.  

  • Godt å høre at dere har det bra, til tross for visse brekninger ;) Utroig trist å høre at det er såå mange som aldri har hørt om Jesus.. det er ganske ille at julenissen er mer kjent enn vår allmektige Far!

    Kan ikke du si til Finn at han ikke trenger å tenke mer på bilen? Den er tatt hånd om =)
    Valgte du strategisk ut "tickere"? Eller bare på slump?
    Lurer litt på hvem jeg skal velge=)
    KOS dere masse, her går det i eksamenslesing...
    vi prades!

    By Blogger Siv, at 2:24 p.m.  

  • hey. jeg vet jo godt om ditt ABBA stunt på hotel norge.
    dere gjor samme stuntet i kantina på vågsbygd jo

    By Blogger Magnus, at 7:33 p.m.  

  • Ingvild: haha...det var ikke lenge den speiderkarrieren varte... må si at du nok gikk glipp av uforglemmelige opplevelser der...

    Merete: 1) Jeg kan legge ut et bilde av dumpling'ene... da kan dere bedømme selv.
    2)hehe, ja, jeg har vel egentlig aldri sluttet å drømme om den lysende trampolinefremtiden jeg hadde foran meg...
    3) Du er vel faktisk en av de eneste som har sett bildene som dokumenterer denne påstanden... hehe.
    4) Du vett... når man er små kan man gjøre akkurat det man vil.
    5) *glise*
    6) hehe.. ja, du skulle nok ha vært der. Det gikk rett inn i historiebøkene. Det var blant annet det han husket meg fra han godeste "Like til Betlehem"-mannen jeg ikke husker hva heter nå. Læreren din.

    Siv: Skal overlevere beskjeden til Finn. Han har vært syk noen dager nå, så vær gjerne med å be om at han blir frisk.
    Og slump, nei. :-)

    Magnus: hahaha...hadde helt glemt at vi gjorde det...fnis.

    By Blogger Andrejazz, at 11:42 a.m.  

  • Hehe,takk for tikket! jobber med å komme på noen artige ting ikke alt for mange vet om...det slår meg innimellom at du har gjort mange underlige og morsomme ting!
    åssen ligger det forresten an med de tingene du skal gjøre i år, og som du regnet med å gjøre på kinaturen?
    god tur videre:)

    By Blogger Ingvild og Torbjørn, at 12:22 a.m.  

  • Jeg spilte faktisk bass på det ABBA-greiene:) Husker det godt! Det var jo morro:)
    Kom over bloggen din plutselig...:)
    Lenge siden sist. Lenge siden UNG i Flekkerøy kirke:)
    H.E

    By Anonymous Anonym, at 12:18 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home