.adventures.with.andy.

tirsdag, mars 06, 2007

Kunming

Hei alle sammen!
Foerst av alt: beklager at det blir heller daarlig med bloggoppdateringer om dagen.
Dagene har vaert maksimalt tettpakkede, med tidlig avreise om morgenen og sen gjenkomst om kvelden.
Oppholdet i Hong Kong er naa over og her kommer den uka i stikkordsform:
* Tao Fong Shan
* Ris
* taxi
* buddhistiske templer
* markeder
* pruting
* gode nye venner
* gode samtaler
* forelesninger om hong kongs historie og religionssituasjon
* sene kvelder
* vondt i beina av aa gaa saa masse
* besoek paa flere av Annie Skaugs tidligere prosjekter
* besoek i barnehager og eldresenter
* rar mat
* og masse, masse mer.

Naa har vi forflyttet oss inn i fastlandskina.
Situasjonen er radikalt anderledes, paa flere nivaa. I Hong Kong var det meste ganske preget av vestlig kultur.
Det meste var ganske moderne, trafikken fulgte logiske regler og de fleste forstod litt engelsk.
Her i Kunming er det ikke slik. Trafikken er en historie i seg selv. Byen er ogsaa mye mindre utviklet.
Og kanskje det mest aktuelle problemet er at folk flest ikke forstaar noenting engelsk. Ingenting.
Mannen i gata ser ikke ut til aa forstaa forskjellen paa yes og no. Det skaper ganske komiske situasjoner noen ganger.
Og vi faar alle god bruk for alle timene vi har lagt ned i Fantasi-spilling opp gjennom aarene...
"tre ord, foerste ord".... hehe

Idag har vi hatt forelesning om kinesiske minoriteter paa et lokalt universitet. Vi ble ogsaa geleidet rundt paa forskjellige campuser. Bare her i byen Kunming har de 18 universiteter. I hele Norge har vi 5...haha... ja. Litt flere folk her.
I morgen skal vi bl.a. til noe de kaller stone forest, en "skog" av steinformasjoner. Det blir jo interessant.
jaja.
Litt vanskelig aa forklare alt hva vi har opplevd til naa paa kort tid.
Men konklusjonen er vel denne:
Vi opplever helt sykt masse. Vi har det veldig bra. Ingen er syke.
Gruppa fungerer godt sammen og vi har det veldig morro paa tur.
Jeg storkoser meg, med andre ord. :-)

Her i Kunming har vi ikke umiddelbar internett tilgang, saa sjansen for at det kommer noe mer info her med det foerste er ikke veldig stor...
Men jeg haaper at alt staar bra til der hjemme.
Sees om noen uker!

PS. Alle som treffer Merete blir herved beordret til aa gi henne en kjempeklem fra meg.

3 Comments:

  • gøy å høre fra dere , og jeg er glad du har muligheten til å oppdatere bloggen!!

    skal gi Merete en klem neste gang jeg ser henne!!

    By Blogger patrick, at 2:43 p.m.  

  • Så kjekt å lese om turen deres! Kan du kose deg videre på turen og hilse MASSE te Line?? Glede meg te å høre mer om turen! ENJOY!

    By Blogger Anne Liv, at 11:47 p.m.  

  • Liker at det står "bøse kommentarer".
    Tar litt av æren for at det uttrykket kom inn i hodet ditt igjen.

    Uansett-
    Jeg blogge-tikker deg!
    Gå til min blogg for mer info!
    Du "har'n!"

    By Blogger Rebekka, at 7:40 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home