.adventures.with.andy.

torsdag, januar 18, 2007

Årets første utlandseventyr


KINA

Noen av dere har de siste dagene hørt om planene mine, andre ikke. Nå er det offisiellt:
Jeg skal 4 uker til Kina!!
Det har seg sånn at studiet for interkulturell kommunikasjon på Ansgarskolen skal på studiereise til Kina. Der hadde de en ledig plass og den ble tilbudt elevene på KRL.
Etter noen kjappe samtaler med blant annet foreldrene mine ble det klart at dette var et tilbud som jeg ikke kan (les: vil) gå glipp av. Jeg kommer til å midlertidig bytte studieretning og gå inn som ordinær elev i IFO 100 studiet. Jeg kommer til å følge deres undervisning og eksamener for den modulen og dermed får jeg 10 studiepoeng i Interkulturell Forståelse. Den modulen jeg "hopper over" i KRL planlegger jeg å ta samtidig som vår siste modul på slutten av året.

Å besøke Kina har lenge stått på "livsmålslisten" min, inkludert det å gå på den kinesiske mur. Nå ser det ut som jeg får gjort begge deler neste måned.
Kina har en veldig spesiell plass hos meg. Kanskje hos flere.
Hovedgrunnen til at jeg lenge har vært fascinert av Kina er landets kristne kirke. Spenningen som finner sted mellom myndigheter og undergrunnskirkene, mellom offisiell og uregistrert religionspraksis, er ganske spesiell. I mange tiår har de kristne i Kina måtte tåle kraftig forfølgelse for deres tro, men har allikevel opplevd en helt vanvittig vekkelse og menighetsvekst. De siste tallene og opplysningene tyder på at det nå finnes nærmere 130 millioner kristne i landet! Selv religionsdepartementet i Kina anerkjenner nå kristendommens eksplosive vekst, på tross av deres anstrengelser mot dens utbredelse.

Turen jeg blir med på har et nøye utarbeidet og godt forberedt program. Det er jo en studietur, så offisiellt kommer det ikke til å bli mulighet til å besøke f.eks. en undergrunnsmenighet eller lignende. Vi kommer hovedsaklig til å befinne oss i større byer, så landsbylivet blir det heller liten mulighet til å oppleve.
Men programmet består også av en del ettermiddager og kvelder fri. Her kan vi gjøre som vi vil, og det kan jo bli spennende å se hva som skjer her. :-)
Jeg håper å kunne komme i kontakt med noen lokale som kanskje kan vise meg hva som skjer under fasaden. Uansett så kommer vi til å lære ufattelig masse, gjennom forelesninger på lokale universiteter, mye undervisning om land og kultur, og ikke minst i møte med kinesere.

Lurer på hvor vanskelig kinesisk egentlig er... 汉语 漢語, 华语 華語


Dagens kinesiske ordtak:
Vil du være lykkelig én dag, drikk deg full.
Vil du være lykkelig en uke, slakt en gris.
Vil du være lykkelig et år, gift deg.
Vil du alltid være lykkelig, bli gartner.

10 Comments:

  • JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!

    By Blogger Solveig, at 10:49 a.m.  

  • Fytti, så glad jeg ble nå. Det blir enormt bra! Gleder meg til å reise på eventyr med deg, kompis!

    By Blogger Solveig, at 10:50 a.m.  

  • Enda godt jeg kunne hjelpe deg med rss-feeds i dag... Nå lever du ikke i mørket lenger, du er gått over i lyst. Halleluja! Amen!

    Kina... Hmmm...
    "Mis"UNNER deg det veldig. Kommer til å savne deg. Men skal stå fast...

    Peace and Love

    By Blogger Rebekka, at 12:25 p.m.  

  • Gratulere satser på et foredrag om undergrunds kirken i Kina, når du kommer tilbake...
    '

    By Blogger Philip Fodgaard, at 2:39 p.m.  

  • jippi!dette var kjekt!
    e gleder meg også til å høre om turen, se bilder og alt det der!
    tenk så sykt kjekt det blir!!!!!!!!!

    By Blogger Stine, at 4:13 p.m.  

  • Så bra at du fekk ordna alt! Du må ha riktig riktig GOD TUR, men me snakkes jo før du reise så det va kanskje litt tidlig å sei det? Me snakkes i alle fall! Tudelu

    By Blogger Anne Liv, at 9:39 p.m.  

  • Kina er noe helt spesielt!var der i 2001. Blei forøvrig veggis der..da de serverte hund og katt..mitt tips; lukk øynene og spis - don't ask any questions!! :)

    By Blogger Oline, at 3:55 p.m.  

  • Oline:
    haha... vittig...
    Tror det skal gå greit. Har ofte lurt på hvordan hund smaker...
    *fnise*

    By Blogger Andrejazz, at 4:17 p.m.  

  • I feel very uncultured...like I need to learn another language...I have no clue what you are talking about in any of your blogs. For all I know, judging from the pictures...you've had brain surgery and moved to africa and live on the savana since I've last seen you. hehe...

    PS. return my email...:)

    By Anonymous Anonym, at 12:48 a.m.  

  • Molly: haha...dufus... I might actually write my blogs from China in English, in order for you and the rest of the crew to understand them...

    By Blogger Andrejazz, at 8:11 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home