.adventures.with.andy.

lørdag, januar 13, 2007

vi lister oss så stilt på tå...

LivsmålslisteDenne posten handler om lister.
Punktvise og gjerne nummererte lister.
Mange av dere har allerede hørt meg snakke om listeperioden jeg har vært inne i siden jul. Nå tenkte jeg det var tida for å la resten av allmennheten også få del i mine liste-gleder. :-)
Jeg har brukt en del tid, spesielt i jula, på å skrive lister. Lister over ting jeg vil gjøre før jeg dør. Den begynner å bli god og lang. Så ufattelig oppmuntrende og gøy å ha så mange ting som jeg gleder meg til!! Legger til nye ting hele tiden.


Og så har jeg også skrevet en liste over ting jeg allerede har gjort og opplevd. Som person er jeg ofte veldig distre og lever veldig i øyeblikket. Det tror jeg ofte er en positiv ting, men det fører til at jeg har lett for å glemme og overse store ting jeg allerede har opplevd. Dette ble veldig tydelig for meg i jula, når jeg prata med de gamle i familien. De husker så mye. Mens jeg husker ikke hva som skjedde i fjor engang... hehe. Så jeg har begynt på en liste. Liste over ting som kanskje ville stått på den første listen, dersom jeg hadde begynt på en slik liste før jeg opplevde disse tingene. Liste over ting som har vært fantastiske. Ting som har vært morsomme. Ting jeg har opplevd. Ting som jeg ønsker å huske senere. Det har vært ufattelig motiverende og inspirerende. Og gjort meg enda mer bevisst på alt det jeg har å være takknemlig for. Jeg er så ufattelig og ufortjent velsignet... Og det leder meg til tilbedelse. Tilbedelse av en jeg kjenner som er ufattelig god på det der...å gi ufortjente gaver... Når alt kommer til stykke så er alt nåde. Alt.
Dette er noe jeg ikke ønsker å glemme.
Da er lister smart.

Jeg kan anbefale alle og enhver å skrive slike lister. Hovedsaklig på grunn av to ting:
o Liste #1) Denne vil få deg til å drømme og tenke stort om livet igjen. Den vil gi deg forventning til det som ligger foran.
o Liste #2) Den vil få deg til å bli mer oppmerksom på alt godt du allerede har opplevd. Den vil gi deg takknemlighet for det som ligger bak.


takk for oppmerksomheten.

4 Comments:

  • Hva med å skrive en liste som gjør at du husker alle 4 nyttårsforsettene dine??? ;-)

    By Blogger - viV -, at 12:37 a.m.  

  • Bra innlegg! Klarte å se mer det positive med lister!
    Nå glede eg meg så SYKT te å komma tebage te Kr.sand!
    Me snakkes!
    Tudelu!
    Ps: det va heilt fantastisk i Imi....for min del i alle fall, lærte så utrolig møje, men me snakkes om det seinare!

    By Blogger Anne Liv, at 1:14 a.m.  

  • smart...det skal jeg prøve på en dag...

    By Blogger patrick, at 6:48 a.m.  

  • Lister er genialt! Fikk dilla på det for noen år siden etter å ha lest Naiv.Super på skolen. Åtte ganger...

    En av de mange jeg har tatt vare på er en laaaaang liste over ting som BEGEISTRER meg - og det ikke lite nei! Alt i fra små ubetydelige ting (ikke fullt så ubetydelige for meg da) til de store opplevelser i livet. Gjør meg glad å lese gjennom den i ny og ne; det er umulig uten å smile MASSE!

    Ha en god dag i Guds plan!

    By Blogger Solveig, at 10:32 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home