.adventures.with.andy.

tirsdag, januar 16, 2007

.tapt visdom.

Idag dro jeg på et lite eventyr.
Til Arendal.
Målet var Sørlandet Sykehus der jeg hadde en avtale på kjevekirurgisk poliklinikk på Øre-nese-hals avdelingen. I flere år har jeg stått i kø for å få fjernet noen visdomstenner, og nå var den store dagen kommet.
Etter en ny røntgenundersøkelse fikk vi bekreftet at ja, visdomstennene mine reflekterer ikke særlig mye av nettopp det, visdom. De står og stanger 90 grader mot tennene som ligger foran. Her er det "fænsi-schmænsi" røntgen bildet de tok.



Legen kikka på bildet og sa at det strengt talt ikke var nødvendig å fjerne de. Enda.
Men dersom jeg valgte å droppe inngrepet, så var det praktisk talt bare et tidsspørsmål om når jeg kom til å få trøbbel. Problemet med sånne visdomstenner som er litt på styr er at det visst lett samler seg opp mye bakterier i gropen mellom visdomstannen og den foran. Resultatet blir noen saftige hull og etterfulgt av deilige betennelser. hehe.
Kirurgiske inngrep av alle slag, inkludert fjerning av visdomstenner, blir mer og mer komplisert jo eldre man blir. Så han anbefalte jo å starte nå mens jeg er ung og sprek.
Jeg hadde jo forsåvidt ikke kjørt helt til Arendal bare for å snu uansett, så det er klart vi skulle begynne.

Sykepleierne var dødsvittige. Vi tulla og tøysa en stund før kirurgen kom inn. Men han var ganske tullete han også. hehe.
Jeg fikk de til å ta noen bilder av festligheten:









Alt i alt var min første operasjon en fornøyelse.
Det gikk raskt. Totalt smertefritt. Og vi hadde det morro underveis. De neste timene var også ganske morsomme, med tanke på at jeg ikke hadde følelse i halve ansiktet i flere timer. Bedøvelse er no' rare greier.
Kirurgen fjernet bare den ene visdomstannen, for å gi meg muligheten til å spise på den ene siden nå mens såret leger. Digg. Spising er jo bra. hehe.
Så det betyr at jeg får meg en Arendalstur til i løpet av våren. :-)

7 Comments:

  • Respect!!
    Du er tøff, Andy.
    Jeg spurte faktisk tannlegen min sist sjekk (for ca. et år siden) om det var sånn at jeg også, som alle andre, måtte trekke visdomstennene... Jeg var nemlig livredd! Det avkreftet hun. jeg har vist plass til de ser det ut som. Så noen av oss beholder både intellekt og visdom... Jeg har trukket en tann for mye i livet mitt til å ville gjøre det igjen.

    I´ m in awe!!!

    By Blogger Rebekka, at 11:57 p.m.  

  • Det tror eg må ver første gang eg har hørt om at det e tatt private bilder under ein operasjon! Fantastisk! Sko likt å hatt bilder av då eg opererte øynene :)

    Neste gan du ska te Arendal kan du kanskje overtala di te å gi deg narkose, sånn at du har gjort det og! Så kan du føre det på listå di over ting du har gjort! :)
    NB: tips fra en erfaren "narkoser": ikkje forvent å kunne kjøre tilbake etterpå...

    By Blogger Merete, at 1:22 p.m.  

  • Det ser forresten ut som om der står ei saks ut av håve ditt på et av bildene... haha!

    By Blogger Merete, at 1:23 p.m.  

  • Rebekka: Jeg er fullt klar over at jeg er umåtelig barsk. Jeg tror det musklene som gjør det.

    Merete: Jeg tipper bilder fra øyeoperasjoner lett hadde overgått mine bilder... både i dramatikk og spenning. De gjør vel ikke slike operasjoner med lokal bedøvelse, gjør de? Det må isåfall være ufattelig rart å oppleve.
    Jeg skal forhøre meg om muligheten til narkose neste gang ja...haha...tar gjerne bussen tilbake om jeg får lov.
    Når det gjelder den saksa, så er det kun et resultat av at legevitenskapen ikke har kommet så veldig langt i Arendal enda... det var faktisk den de brukte som bedøvelse. Klemmesaks på en nerve i bakhodet. Kjente ingenting. Husker ingenting heller...

    By Blogger Andrejazz, at 1:33 p.m.  

  • Åja... Det va då endelig godt det med sakså. Eg trodde et øyeblikk der at det va någe farligt...
    Når det gjelde øyeoperasjonen så e eg veeeeeldig takknemlig for at det ikkje opereres med lokalbedøvelse! Selv om det måtte vært morsomt å fulgt litt mer med enn det eg gjorde...
    Og ein ting te: tror nok kanskje taxi (samt rullestoltransport til taxien) er mer passende ved narkose. Greit nok at du e mann med muskler og mot, men dumdristighet e aldri tjenlig! ;)

    By Blogger Merete, at 1:53 p.m.  

  • jeg rotfylte i dag. like gøy :)

    By Blogger Magnus, at 9:59 p.m.  

  • Dødsvittig!

    By Blogger Solveig, at 10:49 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home